Q&A met Eric Blaak: ‘Wij zijn een van de weinigen die ook ‘s nachts in De Kroon zijn. WK Transport & Logistics draagt zorg voor verantwoord vervoer van bloed- en bloedproducten in opdracht van @sanquin Bloedvoorziening. 24/7. 365 dagen per jaar.’
⚡ Hoe ziet een dag bij WK Transport & Logistics eruit?
Eric: ‘De meeste mensen kennen ons als WK Transplant, een bedrijf dat al meer dan 10 jaar het vervoer van organen en transplantatieteams uitvoert in opdracht van de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS). Sinds 1 oktober 2018 vervoeren we ook bloed- en bloedproducten in opdracht van @sanquin Bloedvoorziening onder de naam WK Transport & Logistics. Dit doen we vanuit De Kroon waar we sinds september vorig jaar gevestigd zijn. Ondanks dat we 24/7 beschikbaar zijn, start de gemiddelde werkdag rond 08:00. Tussen 08:00 en 09:00 starten de standaard bezorgroutes vanaf de Bloedbank naar de ziekenhuizen. Onze locatie is overdag bemand door de “piket” chauffeurs die 24/7 dienst hebben en de locatiemanager. ’s Nachts zijn de piketchauffeurs in De Kroon, waar zij de beschikking hebben over een verblijfsruimte, slaapgelegenheid, een pantry, toilet en douchegelegenheid. Tussen 17:00 en 18:00 komen de chauffeurs die de standaard routes hebben gereden terug bij De Kroon voor hun “einde dienst”.’
⚡ Voor welke organen rijden jullie het hardst?
Eric: ‘Voor zowel organen als het vervoer van bloed- en bloedproducten kennen we twee soorten vervoer. Het zogenaamde A1 vervoer, waarbij we met optische- en geluidssignalen (OGS – blauwe lampen en sirene) de vervoersopdracht prioritair uitvoeren, en het A2 en besteld vervoer waarbij we zonder extra prioriteit het vervoer uitvoeren. De A1 prioriteit bij organen vooral toegepast bij hart, longen en lever transplantaties. Bij bloed- en bloedproducten wordt deze prioriteit met name toegekend als ontvangende patiënten in levensgevaar verkeren. In beide gevallen wordt de prioriteit toegekend door de verantwoordelijke meldkamers (NTS en @sanquin).’
⚡ Zit dat vak in je bloed?
Eric: ‘Dit vak moet zeker een beetje in je “bloed” zitten. Je draagt een hoge verantwoordelijkheid omdat je dag en nacht met zeer bijzondere “producten” op pad bent. Daarbij is het vervoer van zowel organen als bloed- en bloedproducten erg onvoorspelbaar. We weten tenslotte niet altijd vooraf wanneer een patiënt acuut bloed nodig heeft. Enige mate van stressbestendigheid is dus wel een vereiste.’
⚡ Is er bijzonder werk gerelateerd verhaal wat je met ons wil delen?
‘Op zich is het belangrijk om op te merken dat we vanuit privacy overweging weinig kunnen zeggen over ons werk. In algemene zin kun je wel zeggen dat het werk altijd twee kanten heeft. Bij orgaandonatie procedures heb je te maken met aan de ene kant het verdriet van nabestaanden van een donor terwijl je vlak daarna de vreugde van een ontvangende patiënt tegen kunt komen. Daar waar aan de ene kant iemand overlijd, wordt aan de andere kant de kwaliteit van leven voor wellicht één of meerdere personen een stuk verbeterd. Of zelfs kan dit het verschil zijn tussen leven of dood. Ook bij het vervoer van bloed realiseer je jezelf dat jij de schakel c.q. brug bent tussen iemand die vrijwillig bloed heeft gegeven aan de ene kant en iemand die dit vervolgens heel hard nodig heeft. Ook hier kan jouw inzet het verschil maken tussen leven en dood. Dit maakt ons werk bijzonder en vooral geeft dit ons allemaal een goed gevoel.’
Lees meer over het werk van WK Transport & Logistics op http://www.wktransplant.nl/wp/
#dekroonrotterdam #rotterdam #wktransplant #nederlandsetransplantatiestichting #sanquin