Q&A met Anouk van Mil van MILC: ‘Iedereen had het maar over opschalen van je business, doorgroeien, dat was een must! Ik stond op dat punt maar weet je, ik kwam erachter: groeien in omzet of omvang is voor mij helemaal niet het hoofddoel. Mijn hart ligt bij het ontwerpen en daarna pas ondernemen, niet andersom.’
Je bent aan het ondernemen vanuit je intuïtie, gebeurt dat veel in jouw omgeving?
Poeh! Sinds ik ruim 1,5 jaar geleden besloot om inderdaad mijn onderbuikgevoel en vooral mijn eigen pad te volgen, heb ik gemerkt dat er gelukkig nog meer ondernemers zijn die zich niet alleen laten leiden door wat ze denken dat de markt, de opdrachtgevers, de doelgroep van hen verwacht en verlangt. Maar voor die tijd… Toen zat ik zelf nog erg in die andere ondernemers mindset. Waarin hard rennen eigenlijk de norm is. Daardoor verloor ik compleet het plezier in het ontwerpen en ook mijn eigen visie en ideeën. Dat gevoel en die intuïtie heb ik inderdaad gevolgd, en er komt hoe dan ook ook altijd een zakelijk element bij, maar ik heb wel geleerd dat je daar je eigen weloverwogen keuzes in kunt maken. Daarom voel ik me ook zo goed in De Kroon, waar iedereen zo denkt en onderneemt.
Hoe kijk je naar jezelf en naar je klant; hoe spiegel jij jezelf aan de ander?
Mooi dat je dat vraagt. ‘De ander’ is namelijk mijn allerbelangrijkste inspiratiebron. Waar ik me eerder vooral liet leiden door de initiatieven en wensen van anderen, is het uitgangspunt in mijn huidige werk juist het verdiepen in de ander. Zien, laten zien, interpreteren en begrijpen van andere perspectieven. In de ontwerpprojecten die ik opzet of met anderen doe, zit altijd een andere invalshoek: van nieuwe inzichten tot omdenken en het belichten van de andere kant van verhalen en gebeurtenissen. Ik wil laten zien dat ‘het andere’ een onmisbare aanvulling is, in plaats van storende tegenpool. Want voor de ander zijn we allemaal de ander. Ik vind het belangrijk om dat zelf steeds te blijven zien en door te geven.
Op welk werk, ontwerp of concept ben je het meest trots en waarom?
Heel trots ben ik op een theaterdecor dat ik vorig jaar heb ontworpen en gemaakt. Het was voor SLET: de voorstelling (bewerking van het spraakmakende Amerikaanse stuk SLUT: the play, van Katie Cappiello). Dit project heeft voor mij echt een nieuwe standaard gezet: dit is het soort werk dat ik wil maken en blijven maken. Waar ik ook heel erg trots op ben en wat als een beloning en beKROONing voelt van mijn – niet altijd makkelijke – keuzes, is dat ik geselecteerd ben als 1 van de 20 ontwerpers in het Driving Dutch Design 2020 talentenprogramma van de BNO, Dutch Design Foundation en ABN Amro! Dat is nog maar net bekend, dus eigenlijk een primeurtje hier! 🙂
Bekijk Anouk haar werk hier: milc.nl